loading...

آموزش و منبع وردپرس

اگر از وردپرس یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگری مثل جوملا استفاده می کنید یا حتی یک CMS اختصاصی دارید لازم است که ساختار آدرس های وب سایت تان را به درستی پیاده سازی کنید، تصمیم اینکار باید در همان ابتدا

نامک یا اسلاگ(Slug) در وردپرس چیست؟

وردپرسی بازدید : 245 سه شنبه 15 بهمن 1398 : 1:50 نظرات (0)

اگر از وردپرس یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگری مثل جوملا استفاده می کنید یا حتی یک CMS اختصاصی دارید لازم است که ساختار آدرس های وب سایت تان را به درستی پیاده سازی کنید، تصمیم اینکار باید در همان ابتدای راه اندازی وب سایت اتخاذ شود چرا که تغییرات بعدی بر روی سئو تاثیر منفی خواهد گذاشت.

چرا نامک در سئو تاثیرگذار است؟

وردپرس به ما امکان تغییر نامک را برای افزایش رتبه­‌ی سایت می‌­دهد. همین امر در سئوی سایت و نحوه‌­ی نمایش آن در گوگل موثر است. این نامک در نتایج گوگل برای کاربران هم نمایش داده می­‌شود.

هرقدر این نامک خواناتر باشد، کاربران تمایل بیشتری برای کلیک کردن روی مطلبِ آن دارند. این که از بین ده نتیجه­‌ای که در هر صفحه‌­ی گوگل برای کاربر نمایش داده شود، روی کدام کلیک کند بستگی به نامک هم دارد.

با توجه به موارد بالا، انتخاب مناسب نامک وردپرس در سئوی سایت بسیار مهم است. پس بهتر است در انتخاب نامک مناسب و بهینه­‌ی وردپرس توجه لازم را داشته باشید. 

بعد از اینکه فهمیدیم نامک ورپرس چیست، باید ببینیم از چه کلماتی باید در نامک وردپرس استفاده کنیم.

چه کلماتی را در نامک استفاده کنیم؟

 به نظر شما چه کلماتی برای استفاده در نامک مناسب است. چطور یک نامک با ویژگی­‌هایی که در بالا اشاره شد انتخاب کنیم؟ در ادامه به برخی از این مشخصه‌­ها می‌­پردازیم.

حتما در انتخاب نامک، به جای استفاده از خط تیره، از فاصله استفاده کنید. البته این کار به صورت خودکار توسط وردپرس انجام می­ شود.

همچنین در صورتی که از نامک انگلیسی استفاده می­‌کنید، حروف کوچک را در نامک قرار دهید.

آموزش انتخاب نامک در وردپرس

بررسی کردیم که نامک وردپرس چیست. اما نیاز داریم با توجه به مطالب گفته شده به بررسی دقیق‌تر نحوه­‌ی انتخاب نامک بپردازیم.

 

نامک در وردپرس

در سیستم مدیریت محتوای وردپرس نامک متنی انگلیسی یا فارسی است که پس از نام دامنه قرار می گیرد و ترکیب این دو با یکدیکر پیوندهای یکتا را تشکیل می دهد، جالب است بدانید که اصطلاح اسلاگ در ابتدا توسط وردپرس معرفی گردید.

شما می توانید در پنل مدیریتی وردپرس از بخش “تنظیمات” و گزینه “پیوندهای یکتا” پیکربندی های مربوط به نامک را انجام دهید، پس از نصب وردپرس آدرس صفحات به صورت زیر ایجاد خواهد شد، مشکل اینجاست که این تنظیم پیش فرض نه تنها برای سئو بلکه برای کاربران هم مفید نخواهد بود.

https://www.yourdoamin.com/?p=123

پس اولین کاری که لازم است انجام دهید انتخاب گزینه “نام نوشته” به جای “ساده” است، در “نام نوشته” برای جداسازی کلمات از خط تیره(-) استفاده می شود.

تنظیمات پیوندهای یکتا در وردپرس

 

پس از ذخیره تغییرات حالا می توانید در هنگام ایجاد/ویرایش یک صفحه یا نوشته نامک مربوطه را مشخص کنید، اگر از ویرایشگر کلاسیک استفاده می کنید در بخش “پیوندیکتا” روی گزینه “ویرایش” کلیک کرده و مشابه تصویر زیر پس از اعمال تغییرات گزینه “قبول” را انتخاب نمائید.

تغییر پیوند یکتا در ویرایشگر کلاسیک وردپرس

 

در صورتی که از ویرایشگر گوتنبرک استفاده می کنید اینکار را از سایدبار سمت چپ، بخش “پیوندیکتا” و باکس “نامک نشانی اینترنتی” انجام دهید.

تغییر پیوند یکتا در ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس

چگونه نامک را بهینه کنیم؟

تا اینجا گفتیم که نامک چیست و چرا برای سئو اهمیت دارد، حالا نکاتی که برای بهینه سازی نامک لازم است را بررسی می کنیم.

۱- از کلمات کلیدی هدف استفاده کنید

حتما در نامک صفحات و نوشته ها از کلمات کلیدی مدنظرتان استفاده کنید، کلماتی که می خواهید گوگل و سایر موتورهای جستجو برای آنها رتبه و جایگاه در نظر بگیرند.

۲- حروف اضافه را حذف کنید

در هنگام تعریف نامک بهتر است حروف اضافی مثل “a”، “the”، “on”،”and”، “is”، “of”، “you” ، “از”، “و” ، “با” و موارد مشابه را حذف کنید، چرا که این حروف هیچ ارزشی ندارند و به درک بهتر محتوا نیز کمکی نمی کنند، از طرفی اینکار باعث ایجاد نامک های کوتاهتری خواهد شد.

۳- از خط تیره(-) استفاده کنید

به عنوان یک روش سئوپسند سعی کنید نامک های چند کلمه ای را با خط تیره از یکدیگر جدا کنید.

۴- کوتاه و مختصر باشد

احتمال دارد نامک های کوتاه رتبه بهتری در گوگل کسب نمایند، بنابراین بهتر است نامک های کوتاه ایجاد کرده و در آنها از کلمات کلیدی مدنظرتان استفاده کنید.

۵- با حروف کوچک باشد

در نامک های انگلیسی به هچ عنوان از حروف بزرگ یا ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک استفاده نکنید، چرا که ممکن است برخی وب سرورها مثل آپاچی آنها را به گونه ای متفاوت تفسیر کنند.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به صورت خودکار کلیه نامک ها را به حروف کوچک تبدیل می کند و شما نمی توانید از حروف بزرگ استفاده کنید.

۶- از ریدایرکت استفاده کنید

اگر نامک تغییر کند یعنی کل URL صفحه تغییر کرده است، این بدان معناست که کاربران و موتورهای جستجو دیگر نمی توانند با آدرس قدیمی به محتوای شما دسترسی پیدا کنند و خطای ۴۰۴ را  مشاهده خواهند کرد، اگر بنا به هر دلیلی مجبور شدید نامک را تغییر دهید توصیه می کنیم با ریدایرکت ۳۰۱ آدرس قدیمی را به آدرس جدید منتقل کنید.

برای این منظور می توانید از نمونه کد زیر در فایل htaccess استفاده کنید یا در ساده ترین حالت افزونه Redirection را نصب نمائید.

Redirect 301 /old-slug/ https://yourdomain.com/new-slug/

 

نامک انگلیسی یا فارسی، کدام بهتر است؟

در حال حاضر موتورهای جستجو مخصوصا گوگل آنقدر هوشمند شده اند که دیگر تفاوتی نمی کند از کدام زبان برای ایجاد نامک استفاده کنید، اما تجربه نشان داده است که نامک های انگلیسی کوتاه تر و خواناتر هستند.

اگر آدرس هایی که از نامک فارسی استفاده کرده اند را با دیگران به اشتراک بگذارید به آدرس های طولانی و نامفهوم تبدیل خواهند شد، ابزار گوگل آنالیتیکس(بخش Referrals) هم ارجاعاتی که از دیگر وب سایت ها دریافت کرده اید را بدین صورت نشان می دهد.

نامک فارسی

 

همانطور که می دانید در افزونه WordPress Yoast SEO بخشی به نام “آنالیز سئو” وجود دارد که وضعیت سئوی یک نوشته یا صفحه را به صورت لحظه ای بررسی می کند، حال اگر از نامک های انگلیسی استفاده کنید و در باکس “عبارت کلیدی کانونی” کلمات کلیدی فارسی وارد کرده باشد در بخش “نتایج آنالیز” این افزونه پیغام زیر نشان داده خواهد شد، اما پیغام فوق آنقدر مهم نیست که بخاطر آن ساختار آدرس های وب سایت تان را تغییر دهید.

خطای نامک در افزونه yoast seo

بایستی در ابتدای راه اندازی وب سایت تان تصمیم بگیرید که ساختار نامک ها را با کدام زبان پیاده سازی کنید و تا آخر با همان رویه ادامه دهید، در صورتی که بعدها این ساختار را تغییر دهید سئو وب سایت تان با افت قابل ملاحظه ای مواجه خواهد داشت.

برای گوگل هیچ تفاوتی نمی کند از کدام زبان استفاده می کنید، گوگل عاشق آدرس های کوتاه و تر و تمیز است، پس سعی کنید نکاتی که در بخش بهینه سازی نامک به آنها اشاره کردیم را در نظر بگیرید، برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می کنیم راهنمای گوگل در رابطه با یک آدرس مناسب را مطالعه کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 232
  • بازدید سال : 915
  • بازدید کلی : 4,862